Metodické kabinety 

Metodické kabinety jsou navrženy jako strukturovaná profesní společenství učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů. Jsou místem, kde si učitelé budou moci rozšiřovat své znalosti a profesní dovednosti, vyměňovat si zkušenosti s kolegy a dále se profesně vzdělávat ve svém oboru. Metodické kabinety zajistí pedagogům aplikaci inovací oborových didaktik a zaměří se také na pedagogicko-psychologické znalosti a zkušenosti učitelů.

Metodické kabinety jsou platformou, která od národní přes krajskou až po oblastní úroveň podpoří činnost jednotlivých učitelů.

Učitelé budou v kabinetech moci:

  • být aktivními členy sítě pedagogů stejné odborné kvalifikace v jednotlivých krajích a oblastech,
  • podílet se na plánu rozvoje příslušné vzdělávací oblasti a na její koncepci, a to na národní, krajské i oblastní úrovni,
  • prohlubovat cíleně svou odbornou kvalifikaci,
  • sdílet příklady inspirativní praxe a zkušenosti,
  • seberealizovat se dle vlastní odborné kvalifikace,
  • získávat ucelené informační zdroje o daném předmětu, odbornou profesní oporu pro učitele různých předmětů a přehlednou inspiraci, ověřené podklady a informace.

Metodické kabinety se budou dělit podle jednotlivých oblastí rámcových vzdělávacích programů. Celkem bude realizováno 12 metodických kabinetů. V první fázi projektu – v průběhu prvních dvou let budou pilotovány 3 metodické kabinety (Český jazyk a literatura, Matematika a její aplikace, Informatika a ICT). Pilotáž tak ověří, zda navrhovaný koncept metodických kabinetů bude pro praxi přínosný a zda bude přinášet požadované efekty. V projektu bude vedle věcných oblastí a přínosu jednotlivých forem podpory profesního rozvoje ověřena i finanční náročnost udržování této sítě a efektivita jednotlivých forem profesní podpory. 

V rámci metodických kabinetů bude navíc ověřena a vytvořena síť krajských metodiků ICT, jejichž úkolem bude podpora školních koordinátorů ICT, vedení škol a učitelů v oblasti zavádění digitálních technologií do výuky a řízení školy v souladu se Strategií digitálního vzdělávání do roku 2020.

Vlastní podpora škol v rámci metodických kabinetů:

  • model systému profesní podpory pro jednotlivé kabinety – klíčový dokument rozvoje dané vzdělávací oblasti/předmětu,
  • metodické příručky rozvoje příslušné oblasti 3 pilotovaných metodických kabinetů – na konkrétní, vytipovaná témata,
  • metodická příručka pro metodická sdružení a předmětové skupiny ve školách – doporučení pro školní úroveň kabinetů.

Praktická podpora škol v rámci metodických kabinetů:

  • oblastní workshopy,
  • skupinové intervize,
  • partnerské kooperace,
  • intervize k řízení kabinetů.

Zpět na úvod