Jana Kovářová: Význam adaptačního období je nedoceněný

Mgr. et Mgr. Jana Kovářová je ředitelkou MŠ v Lukách Rakovník. Kromě toho je od roku 2018 aktivně zapojena v klíčové aktivitě Začínající učitel projektu SYPO. Od letošního roku je také členkou Stálé konference ředitelů.

Jaké jsou podle vás úkoly ředitelky při uvádění začínajícího učitele?

To je velmi těžká otázka, protože úkolů je mnoho. Z mého pohledu jsou ty nejpodstatnější schopnost, dovednost a vůle ředitele školy vybrat si a „vychovat“ vynikajícího uvádějícího učitele. Hlavní rolí ředitele by měla být především podpora uvádějícího a začínajícího učitele, nastavení plánu adaptace, podmínek pro adaptaci, spolupráce a společná reflexe průběhu adaptace.

Jakou pomoc byste vy jako ředitelka uvítala během adaptačního období?

Tady je odpověď snadná, uvítala bych skvělého uvádějícího učitele. O to se ale musím postarat sama. Protože jsem spolutvůrcem Modelu systému podpory začínajících učitelů, mohu využívat zkušeností a informací, které jsem získala při jeho tvorbě. Věřím, že právě Model bude nejen pro ředitele velkou pomocí. A poslední věc, která by mi, kromě jiného, mohla během adaptačního období velmi pomoct, je sdílení zkušeností s jinými řediteli.

Jak je ve vaší školce nastaveno adaptační období?

Bohužel až doposud nesystematicky a nekomplexně. Obecně si myslím, že význam adaptačního období je nedoceněný. V minulosti byl důraz kladen pouze na organizační záležitosti, plánovaní vzdělávání a samotné vzdělávání. V naší škole zatím funkce a obsah práce „uvádějícího učitele“ neexistuje – ale chybami se člověk učí. V současné době mám hlavně díky spolupráci s kolegy z projektu SYPO jasné představy o nastavení adaptačního období, včetně výběru a podpory uvádějícího učitele.

Jak dlouho trvá podle vašich zkušeností přeměna z nováčka na plnohodnotného učitele?

Podle mých zkušeností jsou to minimálně 2 roky. Myslím však, že čas na adaptování se v nové škole si zaslouží nejen učitelé na počátku jejich kariéry, ale také ti, kteří přicházejí z jiné školy, kde se setkali s jiným prostředím, stylem komunikace, organizací apod.

Jaké formy podpory začínajících učitelů vy sama využíváte nebo vám připadají důležité?

V naší škole dlouhodobě pracujeme s profesními portfolii, která využívám pro sebereflexi i pro reflexi učitelek. Dobré zkušenosti mám s hodnotícími rozhovory a náslechy začínajícího učitele u ostatních kolegů. Díky mému zapojení do projektu SYPO objevuji také nové a podle mě zajímavé metody. V naší škole jsem začala s plánováním profesního rozvoje, párovou výukou, začala jsem se více věnovat  spolupráci se začínající a uvádějící učitelkou. Nově také realizujeme tzv. TEMSET – tematická setkávání našich učitelek, která představuje sdílení zkušeností v rámci školy. Učitelka s dětmi ukáže kolegyním pro ni zajímavou vzdělávací aktivitu, zároveň od nich získá zpětnou vazbu. A velmi důležitá je pro nás podpora v komunikaci s rodiči.

 

 

Mgr. et Mgr. Jana Kovářová působí v MŠ v Lukách Rakovník, od roku 1996 jako učitelka, od roku 2003 jako ředitelka. Vystudovala Učitelství pro mateřské školy na SPgŠ Beroun, obor Pedagogika na FFUK v Praze, obor Školský management a navazující obor Management vzdělávání na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. V současné době je také lektorkou dalšího vzdělávání na téma školní zralosti a připravenosti dítěte před vstupem do základní školy. Volný čas věnuje dvouletému členovi rodiny, border kolii Rockovi.