Libor Skala: Když dva dělají totéž, není to vždy totéž

Začínající učitel je v českém školství ohrožený druh, minimálně jako rys ostrovid. Ne snad, že by byl ohrožen přímo na životě, i když i to by se mohlo občas zdát, ať již během samotné výuky, případně při vykonávání dozoru na školních chodbách. Ty si totiž mnohdy nezadají s tou největší bitevní vřavou slavné bitvy u Verdunu (pozn. redakce: autor je učitel dějepisu), což se pravidelně stupňuje s blížícím se koncem školního roku.

Ohrožena je především jeho samotná existence, jeho působení ve školství. Plných 20 % začínajících učitelů, tedy učitelů během prvních dvou let své pedagogické praxe, přemýšlí o tom, že opustí v lepším případě školu, v horším případě rovnou celé školství, a odejde hledat štěstí a především výdělek jinam.

Snahou naprosté většiny ředitelů škol by tedy mělo být nejenom mladé učitele získat, ale především si je ve své škole udržet. Přičemž to druhé se možná jeví jako to složitější a je to především z toho důvodu, že celá řada ředitelů stále věnuje pozornost především tomu prvnímu. Vědí, na co mladí učitelé slyší. Je to stálý a pro mladého člověka, mnohdy zvyklého pouze na brigády a kapesné od rodičů, i celkem zajímavý výdělek. Dále pracovní doba, možnost školního bytu a hlavně nadšení z práce, kterou chtějí dělat, na kterou se v uplynulých několika letech připravovali. Zdaleka ne všichni ředitelé ale věnují dostatečnou pozornost tomu, aby tyto nadšence ve své škole udrželi.

Jedním z prostředků, jak toho dosáhnout, je přiřadit k tomuto nováčkovi staršího zkušenějšího kolegu, tedy uvádějícího učitele, který bude mít podporu vedení školy a dobré podmínky pro svou práci. V případě uvádějících učitelů však bezezbytku platí, že když dva dělají totéž, není to vždy totéž. Pojďme se podívat na pár zásad, kterých by se měl dobrý a efektivní uvádějící učitel držet. Pokud si ředitel po jejich přečtení řekne: „Nic nového pod sluncem, tohle už u nás dávno děláme!“, pak je vše v nejlepším pořádku ☺.

A jak pečovat o začínajícího učitele a jak si ho udržet?

Pět rad pro ředitele

1) V rámci možností pečlivě vybírejte uvádějícího učitele s ohledem na osobnost učitele začínajícího.

2) Mějte pro začínajícího učitele připravený plán adaptace a průběžně ho aktualizujte.

3) Seznamte začínajícího učitele se školou a s kolegy.

4) Snažte se nezatěžovat začínajícího učitele přílišnou administrativou.

5) Je-li to možné, nedělejte z něj třídního.

 

Pět rad pro uvádějícího učitele

1) Seznamte začínajícího učitele s principy mentorinku, vysvětlete mu rozdíly mezi mentorinkem a hospitací.

2) Pozorujte ho při práci, poskytněte mu zpětnou vazbu, nehodnoťte.

3) Pozvěte ho na svou hodinu nebo ho pošlete na hodinu někoho z kolegů.

4) Průběžně vyhodnocujte vaši spolupráci, ptejte se ho na jeho pocity a potřeby.

5) Chvalte, chvalte, chvalte. Vždycky se něco najde ☺!

 

Tento článek není napsán, aby poučoval či dával přesný návod, jak pracovat se začínajícími učiteli. Spíš aby inspiroval, nabídl prostor k zamyšlení a třeba i trochu pobavil.

 

Mgr. Libor Skala (1979) vystudoval Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy. V současné době působí jako zástupce ředitele pro mimoškolní činnost v Masarykově základní škole v Praze 9. Mezi jeho zájmy patří crossminton, posilovna, filmy a hudba. Aktivně se věnuje mentorinku.